Małopolski Konkurs Informatyczny

Przed nami kolejny konkurs kuratoryjny. Tym razem dla INFORMATYKÓW. Zapoznajcie się z regulaminem, przeczytajcie, wydrukujcie i zgłaszajcie się do swoich nauczycieli informatyki. Etap szkolny dla SP i Gimnazjum już w listopadzie.

Etap szkolny

Uczniowie szkoły podstawowej
14.11.2018 (środa)
godz. 13.00

Uczniowie gimnazjum
20.11.2018 (wtorek)
godz. 13.00

 

Etap rejonowy

Uczniowie szkoły podstawowej
04.02.2019 (poniedziałek)
godz. 09.00

Uczniowie gimnazjum
12.02.2019 (wtorek)
godz. 09.00

 

Etap wojewódzki

Uczniowie szkoły podstawowej
19.03.2019 (wtorek)

Uczniowie gimnazjum
25.03.2019 (poniedziałek)

 

Zakres wiedzy i umiejętności
(wspólny dla Uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej)

Zagadnienia:

1) Ogólna wiedza na temat urządzeń komputerowych i informatyki;
2) Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego;
3) Algorytmika;
4) Internet oraz bezpieczeństwo podczas korzystania z jego zasobów.

Szczegółowy zakres wymaganej wiedzy i umiejętności uczestników konkursu.

1)    Ogólna wiedza na temat informatyki i komputerów:

a)  budowa komputera,
b) urządzenia peryferyjne,
c) systemy liczbowe,
d) systemy operacyjne,
e) urządzenia mobilne,
f) terminologia informatyczna;

2)    Arkusz kalkulacyjny:

a) formatowanie komórek (format, czcionki, krawędzie, wypełnienie, wyrównanie, scalanie, formatowanie warunkowe, formatowanie niestandardowe),
b) obliczanie wartości wyrażeń i formuł,
c) tworzenie formuł z wykorzystaniem różnych metod adresowania,
d) zastosowanie podstawowych funkcji matematycznych (np. zaokrągla-nie liczb, reszta z dzielenia całkowitego, potęgowanie, pierwiastkowanie, sumowanie zwykłe i warunkowe, wartość bezwzględna z liczby, itp.),
e) funkcje statystyczne (np. średnia arytmetyczna, maksimum, minimum, zliczanie komórek spełniających zadany warunek, itp.),
f) przetwarzanie tekstów za pomocą funkcji tekstowych (łączenie i dzielenie tekstów, obliczanie, zamiana liczb na teksty, itp.),
g) tworzenie, edycja i formatowanie wykresów (np. przygotowanie danych do tworzenia wykresów, tworzenie wykresów standardowych i niestandardowych,
h) formatowanie elementów wykresów takich jak: osie, skale, liczby, tło, wypełnienie, tytuł, legenda, tabela danych, itp.),
i) zastosowanie operatorów i funkcji logicznych oraz funkcji informacyjnych,
j) umiejętność tworzenia warunków logicznych z zastosowaniem operatorów i funkcji, zastosowanie zagnieżdżonej funkcji warunkowej),
k) funkcje wyszukiwania i adresu (wyszukiwanie danych w tabelach),
l) funkcje przetwarzania daty i czasu,

m) sortowanie i filtrowanie danych;

 

3) Algorytmika:

a) podstawowe metody zapisu algorytmów (lista kroków, schemat blokowy, pseudokod),
b) symbole stosowane w schematach blokowych,
c) tworzenie, analiza i interpretacja algorytmów zapisanych w różnych postaciach,
d) tworzenie programów w języku C/C++,
e) wprowadzanie danych i wypisywanie wyników na ekran,
f) zastosowanie instrukcji sterujących (warunkowych i wyboru),
g) zastosowanie pętli programowych,
h) definiowanie procedur/funkcji (również z zastosowaniem technik iteracyjnych i rekurencyjnych);
i) optymalizacja kodu.

 

4) Elementy języka HTML i CSS:

a) poprawne kodowanie znaków diakrytycznych charakterystycznych dla języka polskiego,
b) wybór koloru lub/i tła strony,
c) korzystanie z nagłówków,
d) formatowanie koloru, rozmiaru i atrybutów czcionek,
e) wstawianie i formatowanie grafiki,
f) wstawianie hiperłączy (tekstowych i graficznych),
g) listy wyliczane i numerowane,
h) tworzenie i formatowanie tabel,
i) zastosowanie kaskadowych arkuszy stylów CSS,
j) interpretacja kodu strony i jego optymalizacja/poprawienie;

 

5) Internet oraz bezpieczeństwo podczas korzystania z jego zasobów:

a) podstawowe pojęcia związane z Internetem i sieciami komp.,
b) sposoby połączenia z siecią Internet, c) protokoły i usługi internetowe,
d) oprogramowanie umożliwiające korzystanie z usług internetowych,

e) zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu (piractwo komputerowe, prawa autorskie, wirusy, kontakt z treściami niepożądanymi, oszustwa internetowe, itp.),
f) przeciwdziałanie cyberprzemocy;

 

Podczas rozwiązywania zadań na każdym etapie konkursu zabrania się korzysta-nia z tablic, podręczników, książek, oraz wszelkich środków łączności jak np. telefonów komórkowych, jak również korzystania z wszelkich komunikatorów  wyszukiwarek internetowych. Na każdym etapie konkursu uczeń ma prawo korzystać z kalkulatora, który posiada tylko cztery podstawowe działania mate- matyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) oraz pierwiastko-wanie i obliczanie procentów.

 

Zabrania się korzystania z kalkulatorów w telefonie komórkowym.

 

Wykaz podręczników do nauczania informatyki w gimnazjum dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN opublikowany w Internecie pod adresem http://www.men.gov.pl

1) Witryna internetowa http://wiki.wolnepodreczniki.pl/

2) Witryna internetowa http://pl.wikibooks.org/

3) Witryna internetowa http://fbc.pionier.net.pl/

4) Witryna internetowa http://open.agh.edu.pl/

5) Jacek Tomasiewicz – Zaprzyjaźnij się z algorytmami, PWN Warszawa 2016 r;

6) Sysło Maciej - Algorytmy, Helion 2016;

7) Michał Wiszniewski – Zabawa w programowanie. Język C dla nastolatków, Helion, Gliwice 2016 r;

8) Jerzy Grębosz – Symfonia C++ Standard, Wydawnictwo Edition 2000,  Kraków 2005.

 

Źródło: Wyciąg z Załącznika nr 2 do Regulaminu Konkursu (dostęp 23.10.2018)

https://kuratorium.krakow.pl/wp-content/uploads/2018/09/kti_sp_zal_2_zakres_wiedzy.pdf

https://kuratorium.krakow.pl/wp-content/uploads/2018/09/kti_2018_gim_zal_2.pdf

 

https://kuratorium.krakow.pl/  à Szkoły i organy prowadzące à

à Konkursy i olimpiady  à  Konkursy tematyczne